loading...

راهنماي سفروگردشگري-طبيعت گردي-جاذبه هاي گردشگري و توريستي

♠ سفر نامحدود به همه دنيا ♠

بازدید : 471
11 زمان : 1399:2

اگرچه شينگن اصطلاحي رايج در ايران است، اما تلفظ درست آن شنگن Schengen zone است. كشورهاي اتريش، بلژيك، جمهوري چك، دانمارك، استوني، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، مجارستان، ايسلند، ايتاليا، لتوني، ليتواني، لوكزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواكي، اسلووني، اسپانيا، سوئد، سوئيس و ليختن اشتاين، ۲۶ كشور عضو پيمان شينگن محسوب مي‌شوند.

اين منطقه كه در وب‌سايت رسمي شينگن از آن با عناويني هم‌چون بزرگترين منطقه بدون نياز به پاسپورت جهان ياد شده ‌است، در سال ۱۹۸۵ در كشور لوكزامبورگ طي يك قرارداد بين‌المللي به وجود آمد. بر اساس اين پيمان، ۲۲ كشور عضو اتحاديه اروپا و ۴ كشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) كه محدوده‌اي به مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ كيلومتر مربع و جمعيتي ۴۲۰ ميليون نفري را در بر مي‌گيرد، به عنوان مجموعه‌اي واحد عمل مي‌كنند.
قرارداد شينگن Schengen نام خود را از دهكده‌اي به همين نام در لوكزامبورگ قرض گرفته است جايي كه مرز اين كشور با آلمان و فرانسه تلاقي مي‌كند و در حال حاضر به طور سالانه محدوده شنگن تنها از محدوده اروپا پذيراي 1.25 ميليارد بازديد كننده است.

ويزاي شينگن

تاريخچه ي ويزاي شينگن:

اولين بار در اواخر دهه 60 ميلادي، يعني در 12 جولاي سال 1957 و درست پس از اتمام جنگ جهاني دوم، مجموعه كشورهاي اسكانديناوي كه شامل 4 كشور سوئد، فنلاند، دانمارك و نروژ مي‌شود، با امضاي يك پيمان، تصميم به برداشتن هرگونه محدوديتي براي رفت و آمد بين دو يكديگر گرفتند. سپس در سال 1984 كه كمتر از سي سال از آن پيمان مي‌گذشت، كشورهاي آلمان و فرانسه، چنين ايده و پيماني را براي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مطرح كردند؛ اروپا دومين قاره كوچك جهان است و به دليل قرار گرفتن در يك منطقه با آب و هواي معتدل شمالي، به قاره سبز نيز معروف است. هرساله عده‌ي بسياري قصد سفر به كشورهاي اروپايي دارند و در سال‌هاي گذشته، نيازمند به دريافت ويزاي هر كشور به طور جداگانه بودند كه شامل وقت و هزينه زيادي ميشد.
يك سال بعد، يعني در سال 1985، پنج كشور شامل كشورهاي لوكزامبورگ، فرانسه، آلمان غربي، بلژيك و هلند، در روستايي كوچك به نام شنگن كه در كشور لوكزامبورگ قرار داشت، پيمان يا معاهده شنگن را به امضا رساندند كه طبق اين پيمان‌نامه، رفت و آمدهاي بين اين كشورها بدون هيچ محدوديتي انجام مي‌شود و همچنين پس از تاريخ 19 ژوئن سال 1995، افراد خارجي تنها با تهيه نمودن ويزاي شينگن، مي‌توانستند به اين 5 كشور، بدون نياز به اخذ ويزاي جداگانه، سفر داشته باشند. از آن زمان، عهدنامه شينگن همواره درحال تغيير و ويرايش بوده است و كشورهاي بسيار زيادي در طي اين سال‌ها، به آن پيوستند. تقريباً مي‌توان گفت اغلب كشورهاي باقي‌مانده اروپايي سعي به پيوستن به عهدنامه ويزاي شنگن را دارند

مزاياي تشكيل منطقه شينگن:

از آنجايي كه از سال 1985، تعداد كشورهايي كه با ويزاي شينگن مي‌توان وارد آنها شد از 5 كشور به 26 كشور افزايش يافت و شينگن به يك منطقه واحد بين اين كشورها تبديل شد، مي‌توان متوجه شد كه اين منطقه داراي مزاياي بسياري مي‌باشد. از جمله مزاياي شينگن، بصورت زير مي‌باشند.
رفت و آمد آزادانه و بدون محدوديت افراد، محصولات، خدمات و سرمايه بين كشورهاي اروپايي
توسعه اقتصادي گسترده‌تر و بيشتر
تبادلات ارزي ساده بين كشورها
عبور آزادانه شهروندان جهان درصورت داشنن ويزاي شينگن از مرزهاي بين كشورها، بدون بررسي‌هاي مرزي
هماهنگي بين نيروهاي پليس و امنيتي بين كشورهاي عضو منطقه شينگن با يكديگر

نكاتي درمورد محدوده ويزاي شينگن:

بهتر است بدانيد كه منطقه شينگن هم‌اكنون شامل
26 عضو است كه تمام آنها در اروپا قرار دارند
شامل 50 هزار كيلومتر مرز خارجي مي‌شود كه از اين مقدار 80% مرز آبي و 20% مرز زميني است.
شامل صدها فرودگاه و لنگرگاه كشتي مي‌باشد.
ايستگاه‌هاي بين‌مرزي ميان كشورها است.

ويزاي شينگن

ويزاي شينگن چيست؟

براي ورود به منطقه شنگن نياز به ويزاي شينگن (Schengen Visa) داريد. اين ويزا ورود به ۲۶ كشور عضو اين پيمان را جواز مي‌دهد و دارنده اين ويزا خواهد توانست براي مدت‌ زمان و شرايطي مشخص به هريك از كشورهاي عضو پيمان شينگن سفر كند.
ماهيت و هدف از سفر متقاضي تعيين كننده نوع و مدت زمان ويزاي شينگن خواهد بود. به بيان ديگر اينكه هدف از سفر شما شركت در توري گردشگري است يا انجام فعاليتي تجاري و يا صرفا توقف چند ساعته در يكي از كشورهاي عضو اتحاديه، نوع ويزا و مدت اعتبار آن را تعيين خواهد كرد.
ويزاي شينگن مي‌تواند توسط هر يك از كشورهاي عضو اين پيمان صادر شود و با رعايت برخي قوانين، دارنده آن مي‌تواند در مدت زمان اعتبار ويزا بدون مشكل در هر يك از كشورهاي منطقه شينگن تردد نمايد.

انواع ويزاي شينگن:

بسته به هدف و ماهيت سفر، نوع ويزاي شينگن متقاضي تعيين مي‌گردد. نوع اين ويزا از طرفي مدت اعتبار اين ويزا را تعيين خواهد كرد. بنابراين انواع ويزاي شينگن تعيين كننده نحوه و شرايط ورود شما به يك يا چند كشور حوزه شينگن خواهد بود. اين ويزا به ۳ دسته كلي تقسيم بندي مي‌شوند:

- ويزاي اتحاديه شينگن يا (Uniform Schengen Visa (USV
-ويزاي اعتبار محدود منطقه‌اي يا (Limited territorial validity visa (LTV
-ويزاي ملي يا National Visa

۱- ويزاي اتحاديه شينگن:

ويزاي اتحاديه شينگن در واقع همان ويزاي گردشگري اروپا است. دارنده اين ويزا اجازه دارد هر ۶ ماه يك‌بار به مدت حداكثر ۹۰ روز به كشورهاي عضو اتحاديه شينگن سفر كرده و در آن اقامت داشته باشد كه زمان مجاز اقامت در حوزه شينگن از زمان ورود فرد محاسبه مي‌شود.
بر اساس هدف متقاضي از سفر به هر يك از كشورهاي عضو پيمان، ويزاي اتحاديه شينگن به ۳ دسته ويزاي A, B, C تقسيم مي‌شوند كه طبعا يكي از آنها به متقاضي تعلق مي‌گيرد.
ويزاي شينگن نوع A
ويزاي نوع A نوعي ويزاي ترانزيت فرودگاهي است كه تنها به فرد اجازه مي‌دهد تا در يكي از فرودگاه‌هاي حوزه شينگن پرواز خود را تعويض و به كشوري خارج از حوزه شينگن سفر كند. اين ويزا تنها براي استفاده از فرودگاه‌هاي محدوده شينگن معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.
از اين رو دارنده ويزاي ترانزيت شنگن تنها مجاز به توقف و انتظار براي تعويض هواپيما در محدوده ترانزيت فرودگاهي شينگن و خروج از اين محدوده است.
اما چنانچه به ويزاي ترانزيت براي عبور از بيش از يك فرودگاه در محدوده شنگن نياز پيدا كنيد، ديگر واجد شرايط دريافت اين نوع از ويزا نبوده و بايد به جاي آن براي ويزاي شينگن نرمال تايپ C اقدام كنيد. اين بدين خاطر است كه بيش از يك پرواز در محدوده شينگن پروازهاي داخلي اين حوزه محسوب مي‌شود و فارغ از دلايل متقاضي ترانزيت نيازمند دريافت ويزاي شيتگن نوع C خواهد بود.
حتي اگر بخواهيد به ناچار براي تعويض پرواز خود از يك فرودگاه در حوزه شينگن خارج شده و به فرودگاه ديگري در همان كشور برويد، باز هم واجد شرايط دريافت ويزاي ترانزيت شينگن نبوده و ملزم به دريافت ويزاي نرمال شينگن نوع C هستيد.
در صورتي كه فردي داراي يكي از شرايط زير باشد ملزم به دريافت ويزاي ترانزيت فرودگاهي نخواهد بود:
داراي ويزاي داراي اعتبار حوزه شنگن، اتحاديه اروپا و مناطق اقتصادي اروپا، كانادا، ژاپن و يا آمريكا باشد
داراي يك مجوز اقامت معتبر صادر شده از حوزه شنگن، اتحاديه اروپا و مناطق اقتصادي EU وEEA ، شهرداري آندورا، كانادا، ژاپن، جمهوري سن مارينو و يا ايالات متحده آمريكا باشد
داراي يك پاسپورت ديپلماتيك باشد
عضوي از يك خانواده اتحاديه اروپا EU، EEA و يا شهروند سوئيس باشد
جزو پرسنل پرواز تحت قرارداد كنوانسيون شيكاگو در هواپيمايي بين‌المللي باشد
-۲ ويزاي شينگن نوع B
ويزاي نوع B نيز نوعي ويزاي ترانزيتي است كه الصاق آن به پاسپورت، به فرد اجازه خواهد داد تا ظرف حداكثر ۵ روز از طريق خودرو و يا قطار از خاك چندين كشور منطقه شينگن عبور كرده و به كشوري در خارج از اين حوزه برود.
شما همچنين ممكن است در صورتي كه سفر شما نيازمند ترك محدوده ترانزيت بين‌المللي و ورود به محدوده شينگن باشد ( زماني كه ادامه سفر شما از طريق قطار و يا هواپيما براي صبح بوده و شما نياز به گذراندن شب و اقامت در هتل داريد) در اين مورد خاص، براي سفر با هواپيما نيز نياز به ويزاي ترانزيت خواهيد داشت.
-۳ ويزاي شينگن نوع C
ويزاي نوع C در واقع ويزاي كوتاه ‌مدت براي سفر به حوزه شينگن است و فرد مجاز است در طول زماني كه هنگام دريافت اين نوع ويزا مشخص مي‌شود، براي اهدافي نظير گردشگري، رويداد ورزشي، رويداد فرهنگي و بازديد از اقوام در كشورهاي عضو اتحاديه شينگن اقامت داشته باشد. ويزاي نوع C خود بسته به اهداف سفر و شرايط متقاضي به ۳ دسته تقسيم بندي مي‌شوند:
-ويزاي سينگل شينگن يا ويزاي يك بار ورود
-ويزاي دوبار ورود شينگن
-ويزاي مولتيپل شينگن يا ويزاي چند بار ورود

ويزاي سينگل شينگن يا ويزاي يك بار ورود:

ويزاي سينگل شينگن (Single-entry) تنها براي يك ‌بار ورود به يكي از كشورهاي حوزه شينگن اعتبار دارد و به‌ محض خروج از محدوده شينگن، اعتبار ويزاي شما فارغ از اين كه مدت‌ زمان آن به پايان رسيده يا نه، منقضي خواهد شد. بديهي است كه جابجايي بين كشورهاي عضو پيمان شينگن در اين نوع ويزا، مشكلي ندارد.

ويزاي دوبار ورود شينگن:

ويزاي دوبار ورود شينگن در بسياري از موارد شرايط و الزاماتي مشابه با ويزاي يك ‌بار ورود دارد با اين تفاوت كه فرد دارنده اين ويزا اجازه دارد در بازه 180 روزه و تا زمان اعتبار ويزا دو بار به كشوري در ناحيه شينگن وارد شود. البته شرايط و محدوديت‌هاي زماني نيز براي اين فرصت ۲ بار ورود وجود دارد.

ويزاي مولتي شينگن يا ويزاي چند بار ورود:

ويزاي مولتي شينگن يا (Multiple-entry) به فرد اجازه مي‌دهد بدون محدوديت و به دفعات وارد يكي از كشورهاي حوزه شينگن شده و آن را ترك كند. تنها محدوديت ويزاي مولتي شينگن به بازه زماني آن باز مي‌گردد. بدان معني كه اين ويزا اقامت و تردد در منطقه شنگن را به مدت حداكثر ۹۰ روز به ازاي هر ۶ ماه از سال جواز خواهد داد. اين محدوديت زماني ۹۰ روزه به ‌محض ورود دارنده ويزاي مولتي شينگن به هريك از كشورهاي اين حوزه محاسبه خواهد شد.

۲- ويزاي اعتبار محدود منطقه‌اي شينگن

ويزاي LTV شينگن نوعي ويزاي موقت است كه بنا بر دلايلي ويژه و اضطراري و با شرايطي خاص صادر مي‌شود. شرايطي اضطراري همچون دلايل انسان دوستانه يكي از رايج‌ترين موارد براي صدور ويزاي اعتبار محدود منطقه‌اي شينگن محسوب مي‌شوند. الصاق اين ويزا در گذرنامه بدان معني خواهد بود كه فرد مجاز است تنها به همان كشوري كه از آن ويزا دريافت كرده‌ است يا در چند كشور محدود ديگر ناحيه شينگن كه در زمان اخذ ويزا مشخص شده تردد نمايد و اجازه ورود به ديگر كشورهاي حوزه شينگن را نخواهد داشت. يكي ديگر از مواردي كه عموما صدور اين نوع ويزا را موجب مي‌شود به نحوه تعامل با پناهندگاني باز مي‌گردد كه بدون مدارك معتبر وارد منطقه شينگن شده‌اند.
زمان اين نوع از ويزا بنابر شرايط متقاضي و صلاحديد آفيسر متغير بوده و ممكن است به شكل ويزاي ترانزيت و يا ويزاي كوتاه‌‎مدت براي فرد متقاضي صادر شود.

۳- ويزاي ملي و يا ويزاي نوع D شينگن:

ويزاي ملي شينگن (National Visa) كه به ويزاي نوع D شينگن نيز معروف است اختصاصا براي افرادي صادر مي‌شود كه براي تحصيل، كار و يا اقامت دائمي بايد در يكي از كشورهاي اين منطقه اقامت داشته‌باشند. به بيان ديگر، ويزاي ملي شينگن براي افرادي صادر خواهد شد كه براي هدفي خاص (همچون بيزينس و يا تحصيل) و براي مدت زماني طولاني نياز به اقامت در يكي از كشورهاي اروپايي دارند و پس از اتمام مدت مشخص شده، به كشور خود بازخواهند گشت. بر اين اساس مي‌توان ويزاي نوع D شينگن را به دو دسته سينگل و مولتي تقسيم بندي كرد.
۳-۱ ويزاي نوع D شينگن – سينگل:
ويزاي ملي شينگن مي‌تواند در مواردي همچون افرادي كه با هدف استفاده از خدمات درماني قصد اقامت محدود براي دوره‌اي تعيين‌شده در يكي از كشورهاي عضو ناحيه شينگن را دارند و پس از آن به كشور خود بازخواهند گشت، به صورت يك بار ورود صادر شود.
۳-۲ ويزاي نوع D شينگن – مولتي:
اما با ويزاي چند بار ورود نوع D، فرد بدون نياز به اخذ هرگونه ويزاي ديگري در اروپا اجازه دارد بدون محدوديت به‌ تمامي كشورهاي حوزه شينگن سفر كند. افراد زير مي‌توانند براي اين نوع از ويزا اقدام نمايند
دانشجويان بين‌المللي كه درصدد آغاز تحصيل تمام‌وقت در يكي از مقاطع تحصيلي در كشورهاي عضو شينگن هستند. براي اين افراد ويزاي يك ‌ساله صادر مي‌شود كه قابل تمديد است.
دانشجويان خارجي كه براي پيگيري پروژه‌هاي تحقيقاتي تحت شرايط خاص و براي مدتي مشخص به كشوري در حوزه شينگن سفر مي‌كنند.
پروژه و يا فعاليت‌هاي علمي و آموزشي در يك مركز تحقيقاتي يا موسسه معتبر آموزشي در هريك از كشورهاي حوزه شينگن.
البته اين ويزا با بررسي دقيق سوابق علمي فرد و اعضاي خانواده‌اش صادر مي‌شود .
افراد متخصصي كه به منظور به اشتراك گذاشتن تخصص خود به كشوري در منطقه شينگن سفر مي‌كنندكه ورزشكاران، هنرمندان يا هر حرفه و تخصصي ديگر در اين دسته‌بندي قرار مي‌گيرند.
موارد اضطراري هم‌چون شرايط حاد پزشكي كه فرد نتواند پس از اتمام مهلت ويزاي ملي و براي مدتي مشخص منطقه شينگن را ترك نمايد.
به هنگام درخواست و به اصطلاح اپلاي كردن ويزاي شينگن، بهتر است از سفارت كشوري كه قصد داريد بيشترين زمان سفر خود را به آن اختصاص دهيد اقدام كنيد.

ويزاي شينگن

شرايط اخذ ويزاي شينگن:

شرايط اخذ ويزاي شينگن در واقع بدان معني است كه آيا متقاضي شرايط و معيارهاي لازم براي درخواست اين ويزا را دارا است يا خير. سفارت‌خانه هر كشور اروپايي شرايط خاص خود را براي صدور ويزا دارند اما در بسياري از موارد شرايط اخذ ويزا در كشورهاي اين منطقه مشابه يكديگر است.
-مدارك متقاضي
-شرايط سني متقاضي (سفارت‌هاي اروپايي در قبال افراد مجرد زير ۳۰ سال كه سابقه سفر به اروپا نداشته‌اند، سخت گيري بيشتري اعمال مي‌كنند)
-سابقه سفر متقاضي
البته اين بررسي‌ها طبعا با هدف افزايش شانس متقاضي براي ويزا شدن صورت مي‌گيرد و در بسياري موارد اساسا منعي براي درخواست ويزا شينگن وجود ندارد. براي مثال متقاضي مجردي كه كمتر از ۳۰ سال سن دارد و تاكنون به هيچ كشور اروپايي سفر نكرده است و از سوي ديگر مدارك مالي چندان قانع كننده‌اي نيز ارائه نداده‌است، اگرچه مشكلي براي درخواست اين ويزا ندارد، اما شانس ويزا شدن اين درخواست بسيار پايين است. بنابراين بررسي شرايط سفر متقاضي صرفا براي بالا بردن درصد موفقيت پرونده درخواست وي است.
البته بنابر قوانين تعيين شده Article 21(5) of Regulation 810/2009 (Visa Code) در صورت اثبات موارد زير واجد شرايط دريافت ويزاي شينگن مولتي خواهيد بود:
بايد قصد از سفر مكرر و يا به طور منظم شما توجيه‌پذير باشد
سوابق شما درست و قابل اطمينان باشد؛ به بياني ديگر از ويزاهاي يكپارچه قبلي و يا ويزاهايي با اعتبار محدود منطقه‌اي بر اساس قوانين استفاده شده باشد
وضعيت اقتصادي در كشور مبدا قابل قبول باشد
قصد واقعي شما از ترك محدوده شينگن پيش از پايان اعتبار ويزا توجيه‌پذير و قابل اثبات باشد

مراحل درخواست ويزاي شينگن:

مهم‌ترين موضوع در مراحل درخواست ويزاي شينگن،پيش از پر كردن فرم‌هاي مربوطه و تكميل مدارك براي تعيين وقت سفارت اقدام نمايند. مراحل درخواست اين ويزا به شرح زير است:
بررسي مدارك متقاضي توسط كارشناسان بخش ويزا با هدف تاييد واجد شرايط بودن
پر كردن فرم‌هاي مربوطه
درخواست وقت سفارت
بررسي مدارك پس از ترجمه و بر طرف كردن نواقص احتمالي
ارسال مدارك متقاضي به سفارت
انجام انگشت نگاري توسط متقاضي
زمان درخواست ويزاي شينگن
بنابر اطلاعات كميسيون اروپايي، شما بايد درخواست ويزاي شنگن خود را حداقل 15 روز قبل از شروع تاريخ سفر ارسال كنيد. اگرچه، ممكن است كنسولگري از شما مدارك بيشتري را درخواست كندو يا اينكه به زمان بيشتري براي بررسي درخواست شما نياز داشته باشد. بدين خاطر شما بايد بين 30 تا 60 روز قبل از زمان سفر براي اپلاي كردن و درخواست ويزا اقدام كنيد.
شما مجاز هستيد تا حداكثر 3 ماه قبل از زمان سفر براي ارسال مدارك و درخواست ويزا مجاز به سفارت اقدام كنيد.
مدارك مورد نياز براي درخواست ويزاي شينگن
مدارك مورد نياز شايد مهمترين بخش براي درخواست اين ويزا باشد، زيرا پيش از مصاحبه اين مدارك شماست كه معرف شما خواهد بود. به بيان ديگر همين مدارك ارائه شده توسط متقاضي سرنوشت ويزا شدن و يا ريجكت درخواست وي را تعيين مي‌كند.

در پي مدارك مورد نياز براي درخواست ويزاي شينگن را با هم مرور مي‌كنيم:

- فرم تكميل شده درخواست ويزاي شينگن
اولين مرحله براي درخواست ويزاي هر كشوري، تكميل فرم درخواست ويزاي آن كشور است كه بايد بصورت حضوري يا اينترنتي از سفارت مربوطه دريافت شود. اين فرم را بايد همراه با ديگر مدارك مورد نياز، هنگام مصاحبه ارائه دهيد. هرچند اين كشورها عضو شينگن هستند و ويزاي آنها، ويزاي شينگن محسوب مي‌شود. اما فرم درخواست هر كشوري، با ديگري متفاوت است. بعنوان مثال براي درخواست ويزاي آلمان، نمي‌توانيد به سفارت ايتاليا مراجعه نمائيد.
در اين فرم درباره نوع ويزاي شما نيز سوال مي‌شود. طبق توضيحاتي كه بالاتر در ارتباط با انواع ويزا داده شد، بايد آن را مشخص كنيد. اگر براي اولين بار قصد ورود به يكي از كشورهاي شينگن را داريد، بهتر است از طريق نوع ويزاي شينگن توريستي يا C اقدام كنيد؛ زيرا احتمال موافقت با درخواست شما، بالاتر مي‌رود. همچنين هنگام ارائه درخواست ويزا بهتر است تمام مدارك به طور كامل تكميل شده و تمام گواهي‌ها تحويل داده شود؛ زيرا روند كار تسريع مي‌يابد. از طرفي ديگر كمبود مدارك مي تواند موجب رد درخواست شود. براي درخواست كنندگان زير 16 سال الزامي‌ست كه هر دو نفر از والدين يا قيمين، فرم درخواست را امضا كنند.
2- شناسنامه ايراني و كارت ملي:
ترجمه رسمي شناسنامه و فتوكپي از تمام صفحات آن. درصورت وجود شناسنامه، نيازي به ارائه كپي كارت ملي نيست.
3- گذرنامه:
اصل گذرنامه كه حداقل شش ماه قبل از درخواست ويزاي شينگن صادر شده باشد. همچنين تهيه كپي از پنج صفحه اول و صفحاتي كه مهر ويزا در آنها خورده، كافيست.
درصورت داشتن پاسپورت قديمي، ارائه اصل و كپي از صفحات مهم آن نيز الزامي مي‌باشد؛ همچنين درنظر داشته باشيد درصورتيكه قبلاً موفق به دريافت ويزاي شنگن شديد، احتمال اخذ آن در دفعات بعد، بيشتر خواهد شد.
4- سه قطعه عكس رنگي:
عكس‌ها بايد در ابعاد 6 در چهار، كاملاً رنگي و با زمينه سفيد ارائه گردد. همچنين از مدت عكس‌ها براي تطابق و همخواني بيشتر با چهره متقاضي، بهتر است حداكثر يك سال گذشته باشد. در صورتي كه عكس همراهان در گذرنامه‌ متقاضي باشد، بايد براي هركدام از آنها نيز دو قطعه عكس در مدارك در نظر گرفته شود.
5- گواهي اشتغال و اسناد منابع مالي
براي مشاغل دولتي:
گواهي اشتغال به كار بايد در سربرگ رسمي شركت، با ذكر سمت شغلي، ميزان دريافت حقوق و مدت زمان اشتغال به كار و همچنين امضا و مهر مديرعامل، نوشته شده و همينطور به انگليسي و يا زبان اصلي اصلي كشور موردنظر، ترجمه شده باشند.
براي مشاغل خصوصي:
مدارك مربوط به پروانه كسب، سوابق آخرين پرداخت ماليات و همچنين وجود مهر اداره ماليات ضرور است. تمام اين مدارك نيز بايد به انگليسي يا زبان رسمي كشور موردنظر عضو پيمان شينگن، ترجمه شده باشند.
براي مشاغل پيمانكاري يا آزاد:
بايد مداركي كه بازگشت شما را بخاطر موفقيت‌ و يا پيشنهادهاي آينده‌ي شغلي، تضمين مي‌كند، ارائه دهيد.
علاوه بر گواهي اشتغال به كار، اسناد مالي شخص متقاضي نيز همراه با ترجمه آنها بايد به سفارت ارائه شود. مدارك مربوط به اسناد مالي به شرح زيراند:
●پرينت حساب بانكي با گردش سه ماه آخر و مانده حساب كه روي سربرگ انگليسي بانك و مهر بانك نيز خورده باشد
●در صورت داشتن بيمه كاري، سوابق سه ماه قبل از درخواست ويزا
●درصورت كافي نبودن موجودي حساب بانكي و يا گردش مالي پائين. ارائه يك نامه از سمت پدر، همسر، شخص دعوت‌كننده يا بستگان نزديك كه توانايي پشتيباني مالي شما را در حين سفر دارند، مي‌تواند كمك‌كننده باشد. در اين صورت، بايد مدارك بانكي شخص موردنظر نيز موجود باشد.
●براي دريافت ويزاي شينگن براي زنان خانه‌دار، ارئه يكي از مدارك بالا كه مربوط به شوهر وي است، به اضافه شرح حساب بانكي با تاريخ گشايش حساب، الزامي‌ست.
●براي دريافت ويزاي شينگن براي فرزندان تحت تكفل، ارائه يكي از مدارك بالا كه مربوط به پدر يا قيم ايشان است، به اضافه شرح حساب بانكي با تاريخ گشايش حساب، الزامي‌ست.
●افراد بازنشسته نيز لازم است گواهي بازنشستگي خود را ارائه دهند.
●دانشجويان بايد از دانشگاه خود، گواهي اشتغال به تحصيل تهيه كرده و با ترجمه آن به زبان انگليسي يا زبان اصلي كشور موردنظر، آن را همراه داشته باشند.
6- بيمه مسافرتي:
متقاضيان ويزاي شينگن بايد بيمه‌ مسافرت فردي يا جمعي داشته باشند كه اين بيمه بايد براي كل مدت زمان سفر حداقل هزينه ۳۰ هزار يورو را براي هر مسافر پوشش دهد. مقصود از بيمه مسافرتي اينست كه اين بيمه بايد هزينه‌هاي احتمالي بازگشت به كشور تحت مراقبت‌هاي پزشكي، هزينه‌هاي احتمالي نياز به درمان و يا هزينه‌هاي پزشكي اضطراري را پوشش دهد. همچنين بايد تا پايان طول اقامت در تمام كشورهاي منطقه شينگن معتبر باشد. براي اعتبارسنجي بيمه، شركت بيمه‌گذار نيز بايد نماينده‌اي معتبر در كشور مقصد داشته باشد.
7- بليط پرواز رفت و برگشت به كشور مقصد:
براي درخواست ويزاي شنگن، متقاضي بايد بليط رفت و برگشت خود را بطرف كشور مقصد، تهيه كرده باشد. البته ارائه رزرو بليط هواپيما نيز كافيست و نيازي به خريد و پرداخت هزينه ندارد.
8- تائيديه رزرواسيون هتل (واچر):
رزرو هتل بايد براي كل مدت اقامت و مطابق با تاريخ بليط رفت و برگشت باشد. مانند مورد بالا، اين رزرواسيون صرفاً براي ارائه به سفارت است و هزينه‌اي بسيار جزئي دارد. اگر شخصي از كشور مقصد براي شما دعوت‌نامه فرستاده باشد، نيازي به رزرو هتل نيست.
وجود اين مدارك مي‌تواند دريافت ويزاي شينگن را براي متقاضي تا حدودي تضمين ‌كند.
●در صورتي كه قبلاً ويزاي شنگن و يا ويزاي هر كشور معتبر ديگري را دريافت كرده‌ايد، كپي از آنها بهمراه صفحات داراي مهرهاي ورود و خروج
●توصيه‌نامه استادان(براي دانشجويان) كه نشان‌دهنده موفقيت تحصيلي شما و همچنين انگيزه بازگشت باشد.
●در صورت داشتن سند ملكي به نام شخص درخواست‌كننده، ارائه اصل و ترجمه‌ سند نيز مي‌تواند به احتمال موافقت با درخواست ويزاي شينگن شما، كمك كند. لازم به ذكر است كه اصل سند هنگام تحويل بقيه مدارك، به مسافر بازگشت داده خواهد شد.
●اگر اقوام يا آشناياني از شما در كشور موردنظر درحال تحصيل مي‌باشند يا سكونت دارند، مي‌توانند براي شما دعوت‌نامه فرستاده كه دراينصورت ارائه اصل دعوت‌نامه الزامي است. اگر فرستنده دعوت‌نامه از اقوام شماست ارائه مدركي كه نشان دهد با او نسبتي داريد، مي‌تواند در سريع‌تر شدن روند اخذ شينگن به شما كمك كند. اگر فرستنده از دوستان شماست، مي‌توانيد ايميل‌ها و يا عكس‌هايي كه دوستي شما را ثابت كند، ارائه دهيد.
تمام مدارك بايد توسط دارالترجمه رسمي به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاري توسط متقاضي به سفارت تحويل داده شوند. قطع عكس‌ها بايد اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتي متر باشد. پاسپورت متقاضي نبايد كمتر از ۳ ماه اعتبار داشته باشد و ارائه پاسپورت‌هاي قبلي نيز الزامي است. حداقل پوشش بيمه مسافرتي براي ويزاي شينگن ۳۰ هزار يورو است.
در صورتي كه اطلاعات بيومتريك متقاضي در سامانه سيستم اطلاعات ويزاي اروپا VIS ثبت نشده باشد و يا اينكه 59 ماه قبل از زمان درخواست ويزا اين اطلاعات ثبت شده باشد، متقاضي ملزم به انجام پروسه انگشت‌نگاري در محل سفارت خواهد بود.

ويزاي شينگن بدون مدارك و بدون انگشت نگاري چيست؟

اصولا هر تبليغي با عنوان ويزاي شينگن بدون مدارك يا حتي بدون انگشت نگاري كاملا فريبكارانه و دروغ است.هيچ راهي براي عدم انجام انگشت نگاري براي اخذ ويزاي شينگن وجود ندارد. بدون مدارك كافي نيز قطعا درخواست شما رد خواهد شد.مگر اينكه از مدارك جعلي براي شما استفاده شود كه البته پيامدهاي قانوني زيادي براي شما خواهد داشت و به هيچ وجه توصيه نمي گردد.

مدت زمان بررسي و تاييد ويزاي شينگن:

مدت زمان بررسي و تاييد ويزاي شينگن به دو بخش تقسيم بندي مي شود. بخش نخست مدت زمان بررسي مدارك پيش از ارسال به سفارت مربوطه و بخش دوم مدت زمان بررسي مدارك در سفارت مد نظر است.
از زمان ارسال مدارك ترجمه شده و نهايي به سفارت، انجام انگشت نگاري توسط متقاضي، حدود ۳ هفته زمان بررسي و تاييد طول مي‌كشد.

مدت اعتبار ويزاي شينگن:

در خصوص مدت اعتبار ويزاي شينگن عموما خلط مبحثي صورت مي‌گيرد كه ناشي از روشن نبودن دو نكته كاملا مجزا است. دو تاريخي كه عموما با يكديگر اشتباه گرفته مي‌شود و براي بسياري از متقاضيان محترم تعريفي دقيق و مجزا براي آنها وجود ندارد. تاريخ اعتبار ويزاي شنگن و تعداد روزهاي مجاز اقامت كه در شرايط عادي به ترتيب ۶ ماه و ۳ ماه خواهند بود.

نكات ضروري براي دريافت ويزاي شينگن:

در خصوص مدت اعتبار ويزاي شينگن بايد به يك بحث مهم توجه داشت و آن اينكه كدي اختصاصي براي مسافرت‌هاي هر فرد وجود دارد كه نشان دهنده تعداد دفعات مجاز تردد وي در اين مدت ۹۰ روزه است. براي مثال فردي كه كد مالتيپل شينگن در ويزاي وي ثبت شده ‌باشد، مي‌تواند ۹۰ روز اقامت مجاز خود در حوزه شنگن را در يك نوبت ۳ ماهه به پايان برساند يا اين فرصت ۹۰ روزه را تقسيم كرده و در چند بار ورود از آن استفاده كند.
اين در حاليست كه اگر كد سينگل در ويزاي شينگن فردي درج شده باشد، حتي در صورتي كه تنها ۱ روز در منطقه شينگن اقامت داشته و اروپا را به هر دليلي ترك كند و از اعتبار ۱۸۰ روزه ويزاي وي نيز زمان بسياري باقي مانده باشد، براي ورود مجدد به منطقه شينگن بايد دوباره براي درخواست ويزا اقدام نموده و تا زمان صدور ويزاي جديد حق ورود به هيچ يك از كشورهاي اين منطقه را نخواهد داشت.
به چند نكته مهم ديگر نيز در خصوص اين ويزا در ادامه اشاره مي‌كنيم:
براي درخواست ويزاي شينگن از سفارت اتريش تمامي مدارك مي‌بايست به زبان آلماني ترجمه شود
همراه داشتن ۶۰ يورو در روز مصاحبه الزامي است
پس از صدور ويزا ضمانت نامه ۵۰ ميليون توماني به ازاي هر نفر دريافت خواهد شد
در صورت ويزا نشدن درخواست، مبلغي بابت هزينه‌هاي جاري كم شده و مابقي مبلغ بازپرداخت خواهد شد

دلايل رد شدن ويزاي شينگن:

رد شدن ويزا آن هم در آستانه تعطيلات و سفر شايد بدترين خبر ممكن براي هر كسي باشد، رد شدن يا ريجكت ويزاي شينگن دلايل متعددي مي‌تواند داشته باشد كه براي هر پرونده متفاوت خواهد بود اما بدترين اتفاقي كه بعد از ريجكت مي‌افتد اين است كه متقاضي دست كم براي مدت ۶ ماه نمي‌تواند از هيچ سفارت اروپايي ديگري براي دريافت ويزاي شينگن اقدام نمايد.
نكته مهم در اين بين اين است كه هيچ فرد حقيقي و حقوقي نمي‌تواند ويزا شدن درخواست شينگن را تضمين كند! تنها كاري كه مي‌توان انجام داد اعتماد به موسسات معتبر و با سابقه در اين رابطه است تا با دقت و حساسيت بالا و با تكيه بر دانش به روز و تجربيات موجود، شانس صدور ويزا را به حداكثر برسانند.

وب سايت رسمي شينگن مهمترين دلايل رد شدن اين ويزا را به شرح زير عنوان كرده است:

مدارك جعلي؛ تحت هيچ شرايطي با مدارك جعلي براي ويزاي شينگن اقدام نكنيد، چون در ۹۹ درصد مواقع درخواست شما رد خواهد شد.
فعاليت‌هاي مجرمانه در گذشته و يا در حال حاضر
گذرنامه مخدوش و يا آسيب ديده
توضيحات ناكافي در مورد دلايل سفر
گذرنامه نامعتبر (پاسپورتي كه در زمان درخواست از اعتبار آن كمتر از ۳ ماه مانده باشد)
نامه مرجع نامعتبر
عدم ارائه هدف مشخصي از سفر
عدم اثبات تمكن مالي براي سفر
ارائه گواهي تولد و يا ازدواج نامعتبر
بيمه نامه مسافرتي نامعتبر
ناتواني در ارائه مدارك اسكان
وضعيت نامطلوب ويزاي شينگن؛ مواردي همچون برنامه سفر غير منطقي مي‌تواند به ريجكت ويزاي شما بيانجامد.

ويزاي شينگن تضميني واقعيت دارد؟

اساسا هيچ تضميني براي اخذ ويزاي شينگن وجود ندارد زيرا مرجع صدور ويزا كه همان سفارت خانه كشور مورد نظر در حوزه شينگن است تحت كنترل هيچ موسسه يا شخص خاصي قرار ندارد. بنابراين اخذ ويزاي تضميني شينگن صرفا يك شعار تبليغاتي است.اما برخي موسسات روش ديگري را نيز دنبال مي كنند. به اين صورت كه با متقاضي قراردادي نوشته مي شود و هزينه دريافتي موسسه در آن ذكر مي گردد و در صورتي كه درخواست ويزا، ريجكت يا رد شد همه يا بخش زيادي از مبالغ دريافتي به متقاضي بازپس داده مي شود. البته بايد توجه داشت كه معمولا مبالغ دريافتي در اين روش، بالاتر از مبالغ معمول است و از طرفي اعتبار موسسه و اعتبار قراردادها نيز بايد به خوبي بررسي شود.

اقدامات اوليه قبل از پر كردن فرم ويزا شينگن:

قبل از اقدام به پر كردن فرم ويزا شينگن، شما بايد يك وقت سفارت كشور مد نظررا بگيريد. پيشنهاد ما به شما اين است كه حداقل دو ماه قبل از سفر خود اقدام به دريافت وقت كنيد. پس از گذارندن مراحل اوليه كه شامل دريافت اطلاعات شخصي و اثر انگشت مي باشد، شما مي بايست اقدام به پر كردن فرم ويزا شينگن خود كنيد.
پر كردن فرم ويزاي شينگن بسيار مهم است.
اگر اين مرحله را به درستي طي كنيد شانس شما براي اخذ ويزاي شينگن بالاتر خواهد رفت ،بر عكس اين موضوع نيز صادق است . بدين معني كه اگر فرم هاي ويزاي شينگن به درستي پر نشود و يا يك گزينه در فرمها به درستي جواب داده نشود با مشكل رو به رو خواهيد شد و در خواست شما رد مي شود . همان طور كه در مقالات قبلي هم بيان شد، سفارت خانه هاي اروپايي ثبت درخواست ويزاي شينگن را به شركت هاي VFS سپرده اند و اين شركت ها نيز در مورد تكميل فرم هاي ويزاي شينگن مسئول نيستند و هر گونه مسئوليت اين كار با متقاضي ويزا خواهد بود .
نكته مهم : اگر درخواست شما براي بار اول رد شد ، هرگز براي تكميل دوباره فرمهاي ويزا عجله نكنيد . اين كار باعث مي شود احتمال تكرار اشتباه بالا برود . در اين صورت شما بايد به يك كارشناس پركردن فرم ويزا شينگن مراجعه كنيد .
به ياد داشته باشيد در صورت رد شد تقاضاي شما بيش از يك بار ، بسيار سخت است كه بتوانيد ويزاي شينگن را اخذ كنيد .

ويزاي شينگن

نكاتي كه بايد در مرحله پر كردن فرم هاي ويزاي شينگن رعايت كنيد :

-پر كردن دو فرم براي ويزاي شينگن الزامي است. فرم اول ، فرم استاندارد ويزاي شينگن است كه براي تمامي منطقه شينگن يكسان است . فرم بعدي فرم مختص هر كدام از سفارت خانه هايي است كه مي خواهيد از آن كشور ويزا دريافت كنيد
.- پيشنهاد مي شود ، پر كردن فرم ها به صورت كامپيوتري باشد و از تكميل دستي فرم هاي شينگن خودداري كنيد.
- مواردي كه در فرم تقاضاي ويزا ثبت مي كنيد بايد با مشخصات پاسپورت شما همخواني داشته باشد. هراشتباهي مي تواند در رد شدن تقاضاي شما موثر باشد .
- مشخصات بليط پرواز خود و مشخصات رزرو هتل خود را در حوزه شينگن با مشخصاتي كه در فرم ها اعلام مي كنيد چك كنيد تا با هم مطابقت داشته باشند. بيشتر درخواست ها به همين دليل رد مي شود .
- اگر به موردي برخورد كرديد كه در مورد آن شك داريد يا اطلاع كافي در مورد آن نداريد حتما با كارشناس تكميل فرم ويزاي شينگن مشورت كنيد و به طور كل از اعلام هر نوع اطلاعات غير واقعي در فرم درخواست ويزا( اگرچه اين اطلاعات از نظر شما بي اهميت باشد) اكيدا خودداري كنيد

راهنماي پر كردن فرم ويزا:

توضيح

فيلد

در اين قسمت بايد نام خانوادگي فعلي خود كه در پاسپورتتان درج شده است را ذكر كنيد.

Surname (Family name)

در صورتي كه نام خانوادگي خود را تغيير داده ايد، اولين نام خانوادگي كه داشته ايد را بايد درج كنيد.

در صورتي كه نام خانوادگي خود را تغيير نداده ايد، نيازي نيست چيزي درج كنيد.

Surname at birth (former family name(s))

نام كوچك خود مطابق آنچه در پاسپورت درج شده است

First name (s) (Given name(s))

تاريخ تولد مطابق پاسپورت

Date of birth (day-month-year)

محل تولد مطابق پاسپورت

Place of birth

كشور محل تولد مطابق پاسپورت

اگر در ايران متولد شده ايد ميتوانيد بنويسيد Iran (ميتوانيد IR. Iran يا Islamic republic of Iran هم بنويسيد ولي همان Iran به تنهايي كافي است)

Country of birth

تابعيت فعلي تان. اگر پاسپورت ايراني داريد، تابعيت شما ايراني محسوب ميشود و بايد بنويسيد Iranian

نكته مهم: در صورتي كه تابعيت دوگانه داريد (مثلا هم پاسپورت ايراني داريد و هم پاسپورت عراقي ) بايد اين موضوع را در همين قسمت درج كنيد

براي مطالعه قوانين تابعيت و پاسپورت اينجا را ببينيد

Current nationality

جنسيت مطابق با پاسپورت

S . E . X

وضعيت تاهل

Marital status

اگر متقاضي ويزا زير 18 سال دارد، در اين قسمت مشخصات قيم يا سرپرست قانوني وي وارد ميشود

In the case of minors: Surname; first name; address

كد ملي كشور متبوع. براي ايران ميتوانيد همان كد ملي را درج كنيد يا آن را خالي بگذاريد

National identity number, where applicable

نوع پاسپورت خود را انتخاب كنيد كه معمولا گزينه اول است: ordinary passport

ساير موارد براي پاسپورت هاي خاص مانند پاسپورت ديپلماتيك، سياسي و پاسپورتهاي پناهندگي و … است.

Type of travel documents.

شماره پاسپورت

Number of travel document

تاريخ صدور پاسپورت

Date of issue

تاريخ اعتبار پاسپورت

Valid until

سازمان صادر كننده پاسپورت

براي پاسپورتهاي ايراني عادي عبارت است از

Immigration and Passport police يا NAJA Passport Office

البته همان Iranian Police يا Passport Police را هم ميتوانيد بنويسيد.

Issued by

آدرس فعلي و ايميل درخواست كننده و شماره تلفن

Applicant home address and e-mail

در صورتي كه در كشور ديگري اجازه اقامت داريد، شماره كارت يا مدرك اقامت

Residence in a country other than the country if current nationality

وضعيت اشتغال فعلي و يا عنوان شغلي كه معمولا يكي از موارد زير است

Employed, Self-employed, Unemployed, Retired, Housewife, student , …

Engineer, Physician, accountant,…

Current Occupation.

آدرس و ايميل و شماره تلفن كارفرما (براي دانشجويان آدرس و تلفن دانشگاه)

Employer and employer’s address and telephone number …

هدف از تحصيل

در صورتي كه هدف شما هيچكدام از موارد ذكر شده نيست (مثلا براي كنفرانس علمي سفر ميكنيد) بايد گزينه آخر را تيك بزنيد و دليل سفر را بنويسيد. مثلا student conference, scientific conference , …

Main purpose(s) of the journey:

نام كشوري كه از سفارت آن درخواست ويزاي شينگن ميكنيد

Member state(s) of destination

نام كشوري در محدوده شينگن كه ميخواهيد اول به آنجا سفر كنيد و سپس به كشور مقصد برويد

Member state of first entry

تعداد دفعات ورود و خروج مورد تقاضا

Number of entries requested

طول مدت زمان سفر برحسب روز

Duration of the intended stay or transit

ويزاهاي شينگن كه در 3 سال پيش اخذ كرده ايد. مثلا ميتوانيد بنويسيد

France 2012, Germany 2011 , …

Schengen visas issued during the past three years

در صورتي كه قبلا براي دريافت ويزاي شينگن انگشت نگاري شده ايد گزينه مربوطه را انتخاب كنيد

Finger prints collected previously for the purpose of applying for a Schengen visa.

در صورتي كه قصد داريد پس از محدوده شينگن به كشوري خارج از اين محدوده سفر كنيد (بويژه براي مواقعي كه ترانزيت ميشويد)، بايستي اطلاعات ويزا يا مدرك اقامتي آن كشور را در اينجا درج كنيد.

Entry permits for the final country of destination where applicable

تاريخي كه قصد داريد وارد محدوده شينگن شويد

Intended date of arrival in the Schengen area

تاريخي كه قصد داريد از محدوده شينگن خارج شويد

Intended date of departure from the Schengen area

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 45

درباره ما
موضوعات
  • راهنماي گردشگري ايران
  • راهنماي گردشگري آرژانتين
  • راهنماي گردشگري آفريقاي جنوبي
  • راهنماي گردشگري آلمان
  • راهنماي گردشگري آمريكا
  • راهنماي گردشگري استراليا
  • راهنماي گردشگري ارمنستان
  • راهنماي گردشگري اندونزي
  • راهنماي گردشگري ازبكستان
  • راهنماي گردشگري ايتاليا
  • راهنماي گردشگري اسپانيا
  • راهنماي گردشگري بالي
  • راهنماي گردشگري برزيل
  • راهنماي گردشگري بلغارستان
  • راهنماي گردشگري تايلند
  • راهنماي گردشگري تايوان
  • راهنماي گردشگري تركيه
  • راهنماي گردشگري تونس
  • راهنماي گردشگري چين
  • راهنماي گردشگري دبي
  • راهنماي گردشگري روسيه
  • راهنماي گردشگري ژاپن
  • راهنماي گردشگري سنگاپور
  • راهنماي گردشگري سيشل
  • راهنماي گردشگري سوئيس
  • راهنماي گردشگري صربستان
  • راهنماي گردشگري فرانسه
  • راهنماي گردشگري فيليپين
  • راهنماي گردشگري قبرس شمالي
  • راهنماي گردشگري قبرس جنوبي
  • راهنماي گردشگري كره جنوبي
  • راهنماي گردشگري كويت
  • راهنماي گردشگري كنيا
  • راهنماي گردشگري كانادا
  • راهنماي گردشگري گرجستان
  • راهنماي گردشگري لبنان
  • راهنماي گردشگري مالديو
  • راهنماي گردشگري موريس
  • راهنماي گردشگري مالزي
  • راهنماي گردشگري ماكائو
  • راهنماي گردشگري مراكش
  • راهنماي گردشگري مصر
  • راهنماي گردشگري مكزيك
  • راهنماي گردشگري ويتنام
  • راهنماي گردشگري هنگ كنگ
  • راهنماي گردشگري هندوستان
  • راهنماي گردشگري هلند
  • راهنماي گردشگري يونان
  • راهنماي گردشگري ساير كشورها
  • رپورتاژ
  • خدمات ویزا
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 453
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 107
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 311
  • بازدید ماه : 1570
  • بازدید سال : 3546
  • بازدید کلی : 433101
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی